tisdag 2 oktober 2012

Höstmörkret sänker sig

Usch så dålig jag varit att uppdatera min blogg nu. Så här ser mitt hästliv ut nu i alla fall,,, Calista går kvar på lödriften och vid slutkollen på Trogsta så var hon fortfarande dräktig vilket kändes jätte skönt. Det går ett föl på lösdriften efter Floricello och han är superfin och väldigt social så det är kul! Pias häst, Gitana har flyttat in i mitt stall igen nu när jag har en box över, det går bra och hon kommer bra överens med mina hästar.

Zara är nu igångsatt. När jag tog henne från betet så tyckte jag att hon hade en liten svullnad på höger fram, strax under knät. Blev orolig att det skulle vara något så jag beställde tid på ATG kliniken och for dit och gjorde en undersökning. Men vet kunde knappt se nån svullnad,, kände mig lite "hönsmammig" men men, begärde i alla fall ett ultraljud för säkerhetsskull. Men ultraljudet var också bra inga mjukdelsskador eller nåt annat bara fina ben, sa vet. :) Nu har jag ridit henne några veckor och hon känns väldigt fin men också väldigt pigg!! En kväll när vi kom till ridhuset var det en tjej där och red på en hingst. När vi kom in så började han hingstfrusta och bete sig lite som hingstar gör,, men han gjorde inget, men Zara belv helt galen!! För varje gnägg som hingsten gjorde så blev hon mer och mer spänd och till slut så fick jag kliva av. Hon reste sig hoppade och slog och bara drog sig mot utgången och ville ut!!! Fattade inget, hon brukar aldrig göra så. Till slut gick de ut med hingsten och jag kunde rida men Zara var som en fjäder och for åt alla håll så snart jag nuddade henne med skänkelen. Funderade länge på varför hon gjorde så,,, och till slut kom jag på det!! Hon har säkert i minnet att hingsten som jagade henne och Calista förra året lät precis så,,, så nu blev hon livrädd att även den här hingsten som lät lika skulle komma efter henne! Stackars Zara!!

Träningen går i alla fall bra, har börjat lite med byten. Rider i galopp och byter varv lite hastigt så hon slänger om galoppen. Från början bytte hon bara fram men det går nu bättre från varje gång. Har anmält Zara till tävlingar i Sundsvall om två veckor och då ska vi debutera i MSV C. Hon är väl inte riktigt klar för den klassen men rider den hällre nu och får dåliga procent så vet jag vad vi har att träna på sedan i vinter. Lätt B och lätt A har vi ju redan ridit med pra procent och placeringar i alla starter så det är inte lika kul längre. Som jag sagt tidigare så är jag ju ingen tävlingsmänniska utan träningsmänniska! :) Jag har lagt ut en ny annons på Zara också. http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=653123&inriktning=4&typ=5

Cornell har blivit mycket snällare efter sommarbetet, bockar inte lika mycket längre. Han är tjurig, fet, lat men världens goaste att pyssla med, en riktig personlighet. Jobbar på att få honom lite rappare i benen och svara på hjälperna lite fortare. Tömkör och gör övergångar skritt/trav mycket. Har också ridit ut honom två gger helt utan problem, då är han jätte pigg och kavat, skittar på som han var väldigt världsvan! Försöker nu jobba honom två till tre dagar och sedan får han en vila en till två dagar. Även uppsuttet så tränar jag mycket övergångar. Gör volter och serpentiner med målet att hålla homom i ramen utan att han glider ut åt nåt håll. Galoppfattningarna går sådär, superbra ena dagen och nästa dag fattar han inget,, men så är dom små liven,,:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar