tisdag 7 februari 2012

Träningsvecka



Började veckan med att träna för Sigrid Bergåkra här i Baggis. Fick fokusera på galopp kvalitén på Zara. Tippset var att jag skulle rida mycket galopp på volt och ställa utåt. Zara har en tendens att falla över lite i fyrtakt i galoppen och det måste jobbas bort! Måste också jobba mer med formen, antingen rida henne riktigt lågt eller i hög tävlingsform. Nu "dippar" hon lite med nosen i övergångarna. Pratade mycket om vad som behövs om jag ska rida "kvalklasserna" till Breeders och Falsterbo i vår. Sigrid säger att det är mer helheten än detaljer i programmet som är viktigt. Bra flyt, stadig form och att kunna visa variationer i tempo.

Har varit in på ASVH och läst om kriterierna för att kvala. Lättare att kvala till Breeders, där räcker det med ett kval i antingen Inledande programmet för 5-åringar med 74% eller Finalprogrammet men 72%. Problemet är att Zara inte är Breedersansluten och det kostar typ 5000 kr att göra detta nu. Mycket pengar när jag är kanska osäker på om vi ska lyckas kvala. Men det positiva är att vi kan vara med i kval i alla fall då det finns en "öppen" klass där utlänska och icke Breedersansluta hästar kan delta. För att kvala till Falsterbo så måste vi ha två kval och får bara sex försök som måste bestämmas i förväg när. Här kan man kvala i alla lätt A klasser och ska då ha minst 68% eller rida finalprogrammet för 5-åringar och då med 74%. Sedan måste man lösa deltagarbevis innan man kvalar, kostar runt 1000-lappen styck. Låter både dyrt och svårt men då jag är en person som älskar att ha mål och utmaningar att sträva emot så ska vi satsa på detta. Om jag sedan inte lyckas kvala så gör det inte så mycket, är defenitivt en träningsmänniska mer än tävlingsmänniska.

På lördag var jag ned till Bölegård och tränade för Camilla Lind. Red programdelar från inledande- och kvalprogrammen, gick jätte bra. Till och med enkla byten gick bra, sämst är bakdelsvänningarana där måste vi bli bättre. Camilla tycket att programdelarna inte är några problem utan det är helheten som vi måste jobba på. Tydliga övergångar utan att tappa flytet, fick rida i ökad trav efter långsidan och sedan upptag till samlad på typ, två travsteg. Lite svårt från början men fick då rida rakt fram mot väggen på kortsidan och göra halt. Efter den övningen fattade Zara vad jag ville och gjorde jätte fina upptag. Det enda som jag inte gillar är att hon blir lite "pinnig" i upptaget i traven men Camilla så att det kommer att gå över, vi har ju ett par månader kvar att träna,,:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar