söndag 15 januari 2012

Dags för klippning

I kväll har jag haft lite klippning av päls och man på Zara, hon började bli alldeles för lurvig. Hon går sådär att klippa. Uppe vid öronen och under magen får jag vara försiktig för där gillar hon inte att jag är men i övrigt går det bra. I fredags var jag på Granngården och köpte ett nytt vintertäcke till henne, med hals. Ett snyggt täcke från Hansbo som satt som en smäck. I helgen har jag ridit ut på henne både lördag och söndag, lite snöfall och bara några minusgrader så det var så skönt väder. Går väldigt bra att rida efter vägarna ute nu, plogade vägar med bara ett par cm snö så det blir mjukt och fint. Har långtravat i låg form och i skrittpauserna så sitter jag och tränar slutor i sick sack på vägen.

Cornell har jag också ridit torsdag och söndag, går bara bättre och bättre! Har också klarat av första galoppen nu. Ökande bara traven lite längst långsidan och fallit över i galopp, helt utan problem! Sitter och rider lite serpentiner och stora volter och jobbar på att få in honom i "ramen". Svänger vänster, lite jobb att få över ställningen till vänster och sedan hålla kvar hans yttersida så att han inte faller utåt och sedan samma åt höger. Det som är så bra med unghästar är att de oftast har så dålig balans så att det räcker med att sätta tyngden i stigbygeln för att de ska förflytta sig åt sidan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar