onsdag 11 januari 2012

Lite framsteg med Cornell

Nu börjar det gå mycket bättre med Cornell. Dom senaste passen har han hållt sig på backen hela tiden och varit riktigt duktig! Nu när han inte fösöker slänga av mig hela tiden så kan vi börja tänka framåt. Han känns väldigt ”trippig” i gången, lite som att sitta på en ponny just nu. För att han ska få lite mer gång så försöker jag rida på ordentligt framåt och att redan nu ställa honom i sidorna så att han kommer loss i bogarna. Tror att det bara är en fördel att börja böja, ställa och flytta unga hästar så tidigt som möjligt så att de sätter musklerna på rätt ställe redan från början än att man sedan ska måsta ”flytta runt” muskler som de satt på fel ställe. På måndag löshoppades Cornell för första gången för säsongen, gick ganska bra. Han var lite tittig och stannade en gång men hoppade efter det, utan problem upp till 1,00 m.

Zara har jag jobbat inne nu i början av veckan. Sluta i skritt börjar nu funka riktigt bra och därmed har vi gått över till att försöka göra bakdelsvänningar. Börjar med sluta och försöker sedan vända i en liten volt. Prio är att hon ska trampa bak och ha bjudning framåt, så snart jag känner att hon kliver ut med bak eller tappar bjudning så avbryter jag vändningen och går på framåt. Nästa övning som vi kör nu är förvänd galopp, där måste hon bli starkare så hon orkar gå i ett lugnare tempo med balans. I tisdags när jag kom in i ridhuset så var det en shettis där som blev tömkörd, en ponny som galopperade i högt tempo och en till häst där som galopperade runt. Zara började var lugn men eftersom jag skrittade fram så blev hon mer och mer stressad av alla hästar runt och alla ljud som blev, smackningar och sånt. Efter en stund bara blåste, frustade hon och jag kände att hon var på väg att få ett riktigt utbrott. Till slut var det bara att ställa sig i mitten och försöka prata lugnt med henne så att hon skulle lugna sig. Det var länge sedan hon blev så stressad men hon har ju lite nerver så ibland blir det för mycket för henne. Men samtidigt är det bra att sådana situationer uppstår så att hon får vänja sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar