tisdag 17 april 2012

En liten hingst är född!



I morse när jag kom till stallet kl halv 6 för att fodra så låg Calista och krystade och hade värkar! Jag som inte ens hade halmat boxen än, sprang fort och hämtade halm och bar in till henne. Ca 15 min senare var han ute, en svart hingst med bläs och två vita kotor bak. Så bedårande söt,,, hoppas han får behålla färgen, har skimmlar så det räcker nu. Strax efter så började han försöka att resa sig, men det gick dåligt. Hans senor fram är för korta så han kotade över och ramlade hela tiden. Försökte stötta och hjälpa honom men jag orkade inte, dom är tunga fast dom är små. Efter ett par timmars försök började jag bli lite orolig då han måste få i sig råmjölken. Ringde Emil och Ann som kom hit med en nappflaska och sedan mjölkade vi ur Calista och gav homom med flaska. Efter ännu en timma hade han bara lyckats stå på benen en kort stund. Han var pigg och så men blev trött fort då kotorna bara vek sig. Till slut kapade jag en plaststolpe i lämplig längd och sedan kapade jag igen på längden så att jag fick två skenor. Lindade benet med bomull och sedan på med skenan och linda utanpå. Sedan gick det bra! Nästa försök han gjode så kom han upp på benen och efter ytterligare en timme så fick vi honom att äta också. Jätte smart lösning, men inget jag kommit på själv, fick tippset av Anns kompis Jeanett, tack för det!

Löshoppade Cornell i söndags på SRK, och det gick bra. Ja, bra och bra, han är ju ingen stjärna på hoppning men han krånglade sig i alla fall över 120 cm. Har inte tagit beslutet än hur jag ska göra med 3-års testet ska fundera så länge det går för anmälan.

Zara har varit till Hudiksvall och gjort sin andra start i lätt A:3. Var beredd på att hon skulle vara tittig då det är nytt ridhus men där hade jag fel. Hon tittade lite men inte så att hon skyggade undan så det gick jätte bra. Förvända bågarna blev bättre än förra gången men halterna blev lite sämre. Fick samma resultat som i Sundsvall 66,45 % och med det en tredje placering, jätte nöjd!

2 kommentarer:

  1. Grattis till ett underbart föl o till en fin placering igen!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst är det underbart med föl, kan sitta och titta i timmar på honom!

      Radera