söndag 22 april 2012

Första dagen ute

Usch vilket väder vi haft! Det har snöat och blåst hela veckan så man skulle kunna tro att det är november månad. Calista och fölet har fått vara inne hela tiden för det har varit helt omöjligt för dom att gå ut. Men i går sken solen hela dagen och snön tinade så det bara var några cm kvar på eftermiddagen. Funderade länge på om jag skulle tordas släppa ut dom då det är både isigt och geggigt i hagen men till slut bestämde jag mig för att prova. Fölis kör nämligen formel 1 race inne i boxen så han måste bara få komma ut och röra på sig. Men jag hade inte behövt oroa mig, det gick jätte bra. Först var han lite feg att lämna boxen och Göran fick putta på honom lite för att han skulle följa Calista ut. Men väl ute så galopperade han runt utan minsta problem. Han halkade omkull en gång men var snart på benen igen och man riktigt såg hur både han och Calista njöt av den friska luften.

På fredag kväll och skulle jag träna för Camilla Lindh på Bölegård men, som sagt, så var det ett himla oväder. Tänkte först stanna hemma för vi har bytt till sommardäck på bilen men, gulliga Chrille, bytte till vinterdäck igen så att jag kunde åka. Körde väldigt sakta och lugnt ner till Bölegård, har märkt att Zara blir lite orolig och "sparkig" i transporten när väglaget är dåligt och det blåser kraftigt. Men resan ned gick bra men hon blev ändå lite orolig då vi kom in i ridhuset och vinden ven utanför så det knakade i väggarna. Träningen gick sådär, Zara var laddad och lite spännd och blir då lite för hög i nacken och springig i gången. På lördag morgon hade jag nästa pass och då var hon en helt annan häst. Blåsten hade avtagit och Zara var som en dröm att rida. Hon gjorde superfina enkla byten och travökade för en 9:a, enligt Camilla. Det som gick sämre var skänkelvikning åt höger, rinner iväg och går före med rumpan. Fick då påbörja skänkelvikningen och så snart hon rinner iväg, lägga en volt åt vänster för att sedan fortsätta i skänkelvikning. En annan variant vi testade var att påbörja skänkelvikningen och sedan gå över i vänster öppna några meter och sedan gå över i skänkelvikning igen. Funkade väldigt bra, efter några gånger så blev förflyttningarna riktigt fina. Nästa problem är att hon gära går på dubbla spår i galoppen, speciellt i vänster varv. Vi fick då rida längst långsidan, ca tre meter innanför spåret i vänster galopp och sedan ställa höger och trycka på med vänster skänkel. En bra övning, kände en otroligt skillnad efter bara några varv så detta ska vi träna vidare på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar